دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403

رکوردشکنی دولت سیزدهم در افزایش ظرفیت نیروگاهی

بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت روحانی در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است.
کد خبر : 16917

تبیین:

خاموشی برق یکی از معضلاتی بود که در دولت دوازدهم پس از دو دهه دوباره مهمان ناخوانده مردم ایران شد و سپس توسط مدیران آن دولت تحویل دولت شهید رئیسی شد. بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت روحانی در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳ درصد افزایش یافت که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود. با توجه به رکود ۴۹۳۵ مگاواتی تولید برق در سال ۱۳۸۹، حتی اگر تمام دوره ریاست جمهوری شعید رئیسی را کنار بگذاریم و تنها سال اول را ملاک قرار دهیم، افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق در سال اول دولت سیزدهم هم رکورد ساخت نیروگاه است. مقایسه آمار ساخت نیروگاه طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت سیزدهم معادل ۸۰ درصد کل دولت دوازدهم و ۷۰ درصد کل دولت یازدهم ظرفیت تولید برق افزایش یافته است.

قانون چه می‌گوید؟

پرواضح است که اگر توسعه ظرفیت‌های شبکه برق متناسب با نیازهای کشور نباشد، قطعی برق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این خصوص برنامه ششم توسعه در مواد مختلف به موضوع توسعه ظرفیت‌های شبکه برق کشور اشاره می‌کند.

اما بررسی آمارها نشان می‌دهد در حالی برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ ظرفیت شبکه برق کشور را 25 هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور در این مدت 11 هزار مگاوات افزایش یافت. این عقب‌ماندگی بسیار قابل توجه و چشمگیر از تکالیف برنامه موضوعی است که قطعاً در خاموشی‌های دولت دوازدهم نقش داشت.

دولت سیزدهم، رکورد دار این عرصه

 با افزایش ۹ هزار و ۱۴۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون،ظرفیت نیروگاه‌های کل کشور از مرز ۹۳ هزار مگاوات عبور کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۹ هزار و ۱۴۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده که این اقدام از طریق سنکرون ۴۷ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.

دولت سیزدهم درحالی روی‌کار آمد که کشور در صنعت برق با ناترازی بیش از ۱۵ هزار مگاواتی روبه‌رو بود و باتوجه ‌به میانگین افزایش ۵ درصدی مصرف برق به‌صورت سالانه این احتمال وجود داشت که در سه سال گذشته ضمن تشدید این ناترازی، مشکلات مضاعفی گریبان گیر این صنعت مهم و حیاتی شود. در ابتدای دولت سیزدهم احداث و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید در دستور کار قرار گرفت که از این میزان برنامه‌ریزی جهت احداث ۱۷ هزار و ۶۷۸ مگاوات اجرایی و تا خردادماه سال ۱۴۰۳، ۹ هزار و ۳۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.

همچنین  ٢٢ هزار مگاوات نیروگاه جدید که نیمی از آنها تجدیدپذیر هستند، در دست ساخت قرار دارند و ٣ واحد جدید نیروگاهی در طول تابستان جاری وارد مدار می‌شود. آخرین میزان تقاضای مصرف برق کشور در تابستان جاری ٧٧ هزار و ٥١٤ مگاوات ثبت شد که رشد بالای ٧ درصدی مصرف برق را نشان می‌دهد که بخشی از آن به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی باز می‌گردد.

این رقم در حالی است که بر‌اساس گفته‌های وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم

رشد تولید برق ایران در سال ۲۰۲۳ تقریباً دو برابر متوسط رشد تولید برق در جهان بوده است. کل تولید برق جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۹۹۲۴ تراوات ساعت گزارش شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۲.۵ درصدی داشته است. بر‌اساس این گزارش، در سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم تولید برق ایران ۱۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. سهم ایران از کل تولید برق جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر 1.3 درصد بوده و ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق جهان در این سال شناخته شده است.

ارسال نظرات